Вже з 1 травня 2025 року має бути бензин в Україні зі спиртом. Запроваджується новий стандарт пального відповідно до Європейських норм. Усі заправки без винятку зобов’язані додавати до бензину біоетанол.
«Новини України – НСН» розповідають детально про нововведення
З 1 травня бензин в Україні зі спиртом: що потрібно знати
Вже з 1 травня всі українські АЗС муситимуть продавати бензин з обов’язковим вмістом 5% біоетанолу.
Це не стосується лише бензинів з октановим числом 98 і вище, а також палива, яке постачається для потреб Міністерства оборони, Державного резерву та для створення мінімальних запасів нафти і нафтопродуктів.
Що таке бетанол?
Біоетанол — це зневоднений етиловий спирт, який виробляють із зерна. Сировиною для виробництва також можуть бути картопля, цукрові буряки, батат, сорго.
Ще у червні 2024 року Верховна Рада ухвалила закон про обов’язкову присутність біоетанолу в бензині, того самого дня його підписав президент.
Ці зміни є частиною євроінтеграційного процесу України, адже в ЄС діє аналогічна норма, і там до бензину додають аж 10% спирту.
Яка мета змін?
Мета нововведення багатогранна. Насамперед це крок до екологічності, адже біоетанол зменшує шкідливі викиди в атмосферу. Він є відновлювальним джерелом енергії, на відміну від традиційного пального. Також важливою є енергетична безпека — в умовах обмеженого доступу до нафти як в Україні, так і в Європі, біоетанол дозволяє частково зменшити залежність від імпорту.
Є й політичний мотив: як кандидат у члени ЄС, Україна має впроваджувати європейські стандарти. І, нарешті, чисто економічний інтерес — складна логістика експорту агропродукції змушує шукати альтернативи, тож переробка кукурудзи на біоспирт всередині країни виглядає привабливою.
Як відреагує двигун на біоетанол у бензині ?
Автомобіль і його технічні системи мають нормально сприйняти біоетанол у бензині, запевняє Євген Котляров, керівник проєкту традиційних і відновлюваних видів палива групи компаній Vitagro.
Навіть за вмісту біоетанолу на рівні 10-15%, жодна із систем автомобілів не постраждає. Автомобілі вже досить давно пристосовані до використання палива з додаванням біоетанолу, наприклад у ЄС така норма діє не перший рік, і з часом норма лише збільшується, — сказав він
Слід пам’ятати, що етанол гігроскопічний — «всмоктує» вологу. Якщо в бензовозі чи резервуарі є хоч трохи підтоварної води — суміш може розшаруватися, втративши свої властивості.
А далі — ремонти, прокльони і скарги, – каже інший експерт Сергій Куюн
Тож, переходити на біобензини — це не просто змішати два компоненти. Це інша технологічна культура, інші вимоги до чистоти, контролю, персоналу.
У великих мережах (ОККО, Amic, Укрнафта) вже почали чистити резервуари. А от що коїться у «ноунеймах» — питання відкрите, – каже фахівець
Як вплине спирт у бензині на ціну палива?
Експерт з енергетики Геннадій Рябцев вважає, що на нинішню ціну бензину нова норма особливого впливу не матиме. Річ у тім, що Україна імпортує більшу частину бензину саме з ЄС, він уже надходить зі спиртом.
Але, безумовно, збільшиться кількість сурогатів на українському ринку, тому що держава самоусунулася від контролю якості й безпечності нафтопродуктів. Це вибір споживача. Якщо йому байдуже, що відбуватиметься з паливною системою його авто, він може заправлятися на незрозумілих місцевих заправках. Якщо небайдуже — то не буде зраджувати своїм звичним великим мережам, де не натрапиш на якусь “бодягу”, — вважає Рябцев
Аналітик Сергій Куюн вважає, що ціна бензину з біоетанолом може зрости несуттєво — десь на 0,5 гривні на літр.
Він зазначає, що біобензин дорожчий: європейці не виробляють Е5 як стандарт, у них Е10. Тож за спеціальне замовлення — доплата $15–25 за тонну (50–80 коп/л). Але на фоні падіння цін на нафту можливе загальне зниження вартості пального — до -3 грн/л. І тоді перехід на Е5 залишиться майже непомітним.
Рекомендації
- Не шукайте найнижчі ціни.
- Обирайте перевірені мережі.
- Економія може коштувати ремонту.
Є нюанси
Сергій Куюн каже, що у Польщі на перехід до біопалива пішло 10 років. А Україні дали тільки рік. І це в умовах війни.
Через ризик обстрілів нафтобаз (де мали би змішувати базовий бензин і спирт) більшість трейдерів везтимуть готовий Е5 із Європи. Результат — підтримуємо не вітчизняного спиртовика, а румунського чи німецького, – каже експерт
Травень і червень — це період перевірки на міцність. Експерт прогнозує сюрпризи й проблеми на АЗС, які не готові до нових умов.
Ще новини України: Тариф на електроенергію – скільки платитимуть українці з 1 травня